بازاریابی رسانه‌‍‌های

بازاریابی رسانه‌‍‌های اجتماعی برای مشاغل

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی یک راه قدرتمند برای کسب و کارها برای دستیابی به مشتریان بالقوه است. مردم برندها را در رسانه‌های اجتماعی کشف می‌کنند، درباره آن‌ها می‌آموزند، دنبال می‌کنند و خرید می‌کنند، بنابراین اگر در پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و لینکدین نیستید، فرصت را از دست می‌دهید! بازاریابی عالی در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند موفقیت قابل توجهی را برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد، و وفادارانی به برند شما ایجاد کند و حتی منجر به فروش بیشتر شود.

 

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از قدرت شبکه‌های اجتماعی محبوب برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی شما استفاده می‌کند. اما این فقط ایجاد حساب‌های کاربری و ارسال پست در زمانی که دوست دارید نیست. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نیازمند یک استراتژی با اهداف قابل اندازه گیری است و شامل موارد زیر است:

  • حفظ و بهینه‌سازی پروفایل شما
  • ارسال تصاویر، ویدیوها، داستان‌ها و ویدیوهای زنده که نشان دهنده برند شما هستند و مخاطبان مرتبط را جذب می‌کنند.
  • پاسخگویی به نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و لایک‌ها
  • دنبال کردن و تعامل با فالوورها، مشتریان و اینفلوئنسرها برای ایجاد یک جامعه حول برند خود.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی همچنین شامل تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی می‌شود، جایی که می‌توانید برای ظاهر شدن کسب‌وکارتان در مقابل تعداد زیادی از کاربران بسیار هدفمند، مبلغی پرداخت کنید.

 

مزایای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

با چنین استفاده گسترده و تطبیق پذیری، رسانه‌های اجتماعی یکی از موثرترین کانال‌های رایگان برای بازاریابی کسب و کار شما هستند. در اینجا برخی از مزایای خاص بازاریابی رسانه‌های اجتماعی آورده شده است:

کسب و کار خود را فعال کنید: رسانه های اجتماعی شما را قادر می سازد تا کسب و کار خود را به یک شرکت کننده فعال در بازار خود تبدیل کنید. نمایه، پست‌ها و تعاملات شما با کاربران شخصیتی قابل دسترسی را تشکیل می‌دهد که مخاطبان شما می‌توانند با آن آشنا شوند،  با آن ارتباط برقرار کنند و به آن اعتماد کنند.

ترافیک را افزایش دهید: بین پیوند در نمایه شما، پیوندهای پست وبلاگ در پست های شما و تبلیغات شما، رسانه های اجتماعی یک کانال برتر برای افزایش ترافیک وب سایت شما هستند که می توانید بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید.

ایجاد سرنخ و مشتریان: همچنین می‌توانید سرنخ‌ها را مستقیماً در این پلتفرم‌ها، از طریق فروشگاه‌های اینستاگرام/فیس‌بوک و … ایجاد کنید.

افزایش آگاهی از برند: ماهیت بصری پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که هویت بصری خود را در بین مخاطبان گسترده بسازید و آگاهی از برند را بهبود بخشید. و آگاهی بهتر از برند به معنای نتایج بهتر با همه کمپین‌های دیگر شماست.

ایجاد روابط: این پلتفرم‌ها خطوط ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم را با فالوورهای خود باز می‌کنند که از طریق آن‌ها می‌توانید شبکه‌سازی کنید، بازخورد جمع‌آوری کنید و مستقیماً با افراد ارتباط برقرار کنید.

هرچه مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی بیشتر باشند، دستیابی به اهداف بازاریابی برای شما آسان تر خواهد بود.

 

آمار بازاریابی شبکه های اجتماعی

بیایید به برخی از آمارهای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نگاهی بیندازیم:

  • به طور متوسط یک بزرگسال آمریکایی هر روز 2.25 ساعت را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کند.
  • بیش از 70 درصد از افرادی که تجربه مثبتی از یک کسب و کار در رسانه‌های اجتماعی دارند، آن کسب و کار را به دوستان خود توصیه می‌کنند.
  • کاربران فیس بوک به طور متوسط هر ماه بر روی ۱۲ تبلیغ فیس بوک کلیک می‌کنند.
  • 81 درصد از مردم از اینستاگرام برای تحقیق در مورد محصولات و خدمات استفاده می‌کنند.
  • از هر 5 نفر در لینکدین 4 نفر تصمیمات تجاری را هدایت می‌کنند.

 

ملزومات یک استراتژی بازاریابی رسانه اجتماعی موفق

یک استراتژی بازاریابی موفق رسانه های اجتماعی برای هر کسب‌وکاری متفاوت به نظر می‌رسد، اما در اینجا موارد مشترک همه آن‌ها ارائه شده است:

دانش مخاطبان شما: از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنند، چه زمانی از آن‌ها استفاده می‌کنند و چرا، چه محتوایی را دوست دارند، چه کسانی را دنبال می‌کنند و موارد دیگر.

هویت برند: پیامی که می‌خواهید به مخاطبان خود منتقل کنید چیست؟ می‌خواهید هنگام مشاهده محتوای شما چه احساسی داشته باشند؟

استراتژی محتوا: در حالی که سطحی از خودانگیختگی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، شما به یک استراتژی محتوای ساختاریافته نیاز دارید تا بتوانید صدایی ثابت داشته باشید و به طور منظم محتوای با کیفیت تولید کنید.

تجزیه و تحلیل: بینش‌های قابل سنجش، استراتژی شما را از جمله افرادی که به آن‌ها دسترسی دارید، محتوای مناسب برای اشتراک‌گذاری، بهترین زمان‌ها برای پست کردن و موارد دیگر را مشخص می‌کند.

فعالیت منظم: اگر می‌خواهید از پلتفرم‌ها برای رشد کسب‌وکارتان استفاده کنید، باید به‌طور مرتب پست بگذارید، از تعاملات با کسب‌وکار خود مطلع باشید، با روندها همراه باشید.

 

ایجاد طرح بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما

اکنون که اصول استراتژی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را می‌دانید، زمان آن رسیده است که آن را عملی کنید. برنامه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شما نقشه راه برای اجرای استراتژی شما است. ساختاری را در کنار تلاش‌های شما ایجاد می‌کند تا بتوانید موفقیت خود را اندازه‌گیری کنید . در اینجا نحوه ایجاد طرح بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آورده شده است:

پلتفرم‌های خود را انتخاب کنید: بر اساس مخاطبان هدف خود، پلتفرم‌های محبوب برای کسب‌و‌کار خود را انتخاب کنید. فقط تعداد پلتفرم‌هایی را که می‌توانید فعالانه با آن‌ها همراهی کنید، در نظر بگیرید.

اهداف و مقاصد را تعیین کنید: بر اساس اهداف و مقاصد خود پست‌ها را برای هر یک از پلتفرم‌ها براساس ریتم خاصی بارگذاری کنید.

به طور منظم گزارش دهید: از بخض آمار هر پلتفرم استفاده کنید تا مشخص کنید کدام پست بیشترین تعامل را ایجاد می‌کند.

 

نکات بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

  • محتوای متنوع ایجاد کنید
  • ثابت قدم باشید
  • فقط پست بارگذاری نکنید – تعامل داشته باشید
  • از ابزارهای تولید محتوا استفاده کنید
  • با استفاده از ابزارهای آماری میزان رشد خود را اندازه‌گیری کنید

 

بهترین پلتفرم‌های بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌و‌کار

بهترین پلتفرم های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای تجارت عبارتند از فیس‌بوک، یوتیوب، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، تیک تاک و اسنپ چت.

 

  • فیس‌بوک

فیس بوک بزرگترین پلتفرم رسانه اجتماعی در سطح جهان و همچنین یکی از بزرگترین دایرکتوری‌های کسب و کار محلی است. افراد در گروه‌های سنی مختلف از آن برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، شرکت در گروه‌ها و انجمن‌ها، یافتن و بازدید از مشاغل نزدیک خود و دنبال کردن برندها استفاده می‌کنند.

  • یوتیوب

ممکن است یوتیوب را به عنوان یک کانال بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در نظر نگیرید، اما با این شرایط مطابقت دارد: می‌توانید ویدیوها را در کانال خود پست کنید. کلید بازاریابی رسانه های اجتماعی در یوتیوب، تلاش برای «ویروسی شدن» نیست، بلکه افزودن ارزش است.

  • اینستاگرام

اگرچه اینستاگرام سال‌ها پس از لینکدین و توییتر وارد صحنه شد، اما اینستاگرام به سرعت از این پلتفرم‌ها پیشی گرفت و در سال ۲۰۱۸ به یک میلیارد کاربر فعال ماهانه رسید. این اینستاگرام به دلیل قالب‌های محتوای متنوع خود از جمله پست‌های فید، استوری و IGTV محبوب است. مردم از اینستاگرام برای دنبال کردن اینفلوئنسرها و برندهایی که از آن‌ها خرید می کنند و از ارزش‌های شخصی آن‌ها حمایت می کنند، استفاده می کنند.

  • لینکدین

علاوه بر استفاده از لینکدین برای شبکه‌سازی، یافتن مشتریان بالقوه و به اشتراک‌گذاری بینش‌های صنعتی، همچنین مکانی عالی برای بیان فرهنگ شرکت و ساختن برند شخصی‌تان به موازات برند تجاری‌تان است.

توییتر

بسیاری از مردم از توییتر برای دریافت اخبار، دنبال کردن برندها و دریافت خدمات مشتری استفاده می‌کنند.

  • اسنپ‌چت

در اسنپ‌چت می‌توانید از طریق تصاویر سرگرم‌کننده و ویدیوهای کوتاه، مخاطب ایجاد کنید.

  • TikTok

کسب‌وکارها در حال یافتن راه‌هایی برای استفاده از TikTok به‌عنوان یک کانال بازاریابی هستند، اما فقط به یاد داشته باشید، دلیل اصلی استفاده مردم از TikTok برای سرگرمی است، بنابراین مطمئن شوید که ویدیوهای شما با آن هماهنگ هستند.

 

کلام آخر

 

مؤسسه توسعه اقتصادی تصمیم‌سازان جنوب مجموعه‌ای یکپارچه و شامل گروه‌های آموزشی مستقل است که از جانب همکاری با دستگاه‌های مختلف نظارتی در زمینه‌های تخصصی نسبت به ارائه خدمات آموزشی فعالیت دارد. مأموریت این مؤسسه توانمند‌سازی فعالین اقتصادی در بخش خصوصی و سازمان‌های ایرانی از مسیر آموزش، مشاوره و پژوهش است.

 

 

 

 

 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سبد خرید
اسکرول به بالا